aanhaalmoment wielnaafmoer
Ton Waalboer
2008-11-05 16:49:13 UTC
Post by Peter K
http://www.autoweek.nl/vumdisp.php?id=2555&CAT=Onderstel
http://www.keversite.nl/artikelen/hotrod/wiellagertje.pdf
http://members.chello.nl/a.galen4/index_bestanden/Page7752.htm
http://www.caravans.net/rijden/caravancontrole.php#18
Ik moet er wel bij zeggen dat conische wiellagers zonder tussenbus uit de
tijd raken, maar heel veel caravans hebben ze nog.
Peter K
Dan is dit misschien nog een leuke aanvulling, het betreft wel het onderhoud
aan klassiekers, maar dat is dit lager ook!
http://www.vriendenkring-klassiekers.nl/pdf/techniek/wiellagers2005_03.pdf
Ook wel leuk:
http://www.vriendenkring-klassiekers.nl/pdf/techniek/momentsleutel%2042.pdf

Groeten,
Ton
Peter K
2008-11-06 16:49:23 UTC
Post by Hans
Post by Peter K
Post by Hans
Post by Peter K
Post by Hans
Gelul! Alles is meetbaar.
Nou leg even uit hoe jij conische lagers zou afstellen?
Ik weet hoe het moet, jij schijnbaar niet?
Vertel maar aan een montage-robot dat hij het op gevoel moet doen.
Voel je 'm?
En wat hoort er bij de nul beurt van een auto, en ik verwacht ook een
caravan....check de wiellagerspeling...voel je 'm?
Ik voel hem nog immer. De klap toen mijn wiel er af vloog na een
service-beurt. Lager compleet aan gort en wiel er met trommel en al er
af. (dat was de keer dat Lodder mij even kwam zeggen dat het eigen
schuld was) Caravan 2 weken daarvoor weggebracht voor een grote beurt.
Monteur had veel "gevoel" voor zijn werk. Wat dat precies inhieldweet ik
tot op de dag van vadaag nog niet. Feit was dat ik wel met een fikse
schade kwam te zitten. Begrijp je mijn reserves tegen garages en
dergelijke? Overigens wordt dit elke keer weer onderschreven door de
garagetest van de ANWB.
Je bewijst hier alleen maar mee dat er ook slechte monteurs rondlopen.

Maar ik stel mijn lagers wel af op het gevoel, jij mag het rustig met
een voelermaatje doen hoor.
Dus pas op mensen ik ga een rem/lager revisie doen van mijn Predom,
misschien verlies ik wel een trommel volgend jaar:-)

En ja ik zie rare dingen gebeuren in garages, maar ook veel goede.
Tenminste in mijn garage die niet merkgebonden is.

Peter K

< Vorige pagina
Pagina 2 van 2