SUV,s
Albert
2011-01-27 18:33:50 UTC
Hallo alle suv bezitters

Mijn caravan wordt door een Suzuki Grand Vitara getrokken. Ik heb voor de
suv gekozen enerzijds voor de 2 liter motor en anderzijds omdat ik het een
prettig gevoel vind om met mijn caravan op een drassig stuk land te kunnen
manoeuvreren m.b.v. de 4 wiel aandrijving.
Uiteraard hangt er een behoorlijk prijskaartje aan en niet in het minst door
de torenhoge belastingen.
Vorige week was ik in de garage en de verkoper vertelde dat er de klad in
zit met de verkoop van Suzuki suv,s . De garage verkocht ze bijna niet meer.
Blijkbaar rijzen de BPM en de wegenbelasting de pan uit.
Mijn vraag is of andere suv-bezitters (van welk merk dan ook) de zelfde
signalen opdoen en betekent dit dat in de toekomst alleen de "happy few"
zo.n suv nog kan bekostigen.
E.S.®
2011-01-27 18:55:30 UTC
Post by Albert
[...]
Ze zitten de laatste paar jaar in de verdomhoek vanwege alle
(onterechte) negatieve publiciteit omtrent vervuiling en
brandstofgebruik. (PC Hoofttractoren)
Wij hebben onze RAV4 net op tijd verkocht. 2e Hands zijn die dingen
onwijs gekelderd en de caravan hadden we al vervangen voor een camper,
dus maakten we ook niet meer voldoende kilometers om een diesel te
rechtvaardigen.
Mvg, Eric
Tom
2011-01-27 19:50:06 UTC
Post by Albert
[...]
Ach, ik ken iemand die zojuist een (occasion) Subaru Forester heeft
gekocht... en zelf heb ik er ook eentje.

En het ligt niet aan het feit dat BPM en motorrijtuigenbelasting zo
enorm de pan uitrijzen: de tarieven zijn ook voor niet-SUV-reguliere
auto's hoog. Alleen worden SUV's/4WD's *relatief* duurder omdat de
zuiniger/hybride auto's fors goedkoper in aanschaf zijn geworden door de
BPM-korting en lager worden belast. En SUV's worden natuurlijk in
afschrijving duurder, omdat zuinige auto's steeds gewilder zijn: het is
ook een kwestie van nieuwe marktontwikkelingen.

Desondanks lach ik in mijn vuistje wanneer ik zonder veel moeite op een
drijfnat kampeerveldje met mijn Forester een zware caravan eraf rijd,
terwijl de buurman met een minstens even grote auto maar niet-4WD
knarsetandend rijplaten aan het neerleggen is omdat hij alleen maar
voren in het gras trekt. Maar als je geen caravan meer hoeft te trekken,
is een zuinige niet-SUV natuurlijk een veel verstandiger optie, niet
alleen uit financiële overwegingen maar ook vanwege het milieu.

Tom.
Poecilia
2011-01-27 19:53:56 UTC
Post by Albert
[...]
Ik heb geen suv, maar een VW bus, toch ook iets van 130 euro belasting
in de maand en ook bij inruil niet veel meer waard, maar inruilen moet
ook een hoop geld bij en ik heb niet eerder zo'n fijne caravantrekker
gehad, dus ik heb er van af gezien om hem in te ruilen, alleen zag hij
er niet uit door vandalisme, oefeningen van mijn broer die graag BE
wilde hebben en dus met mijn bus heeft geoefend met schades tot gevolg
en recentelijk doordat ik mijn vrouw liet rijden en prompt een forse
schade reed, dus ik naar een schade herstelbedrijf en die heeft hem
voor 2500 euro helemaal uitgedeukt en gespoten, daar kon ik hem nooit
voor inruilen, dus maandelijks nog wel veel wegenbelasting, maar verder
kan het nooit goedkoper dan zelf de auto houden en afrijden.
Laat het overigens duidelijk zijn, dat mijn broer niet meer achter het
stuur komt en mijn vrouw hooguit op de lange rechte stukken, inparkeren
doe ik voortaan zelf wel, want inparkeren met een verlengde bus is
duidelijk een tandje te hoog voor mijn vrouw ;-)
Poecilia
Tom
2011-01-27 20:05:22 UTC
Post by Poecilia
[...]
Leuk verhaal! Weet je zeker dat broer en vrouw niet toevallig aan de
Berenburg hadden gelurkt voordat ze achter het stuur van je tank plaats
namen?

Tom.

NB: Je weet toch dat mannen alleen maar goed kunnen inparkeren omdat ze
denken dat-ie groter is dan in werkelijkheid? Vrouwen vinden 'm juist
kleiner dan-ie in werkelijkheid is...
*Peter*
2011-01-27 20:29:09 UTC
Maar als je geen caravan meer hoeft te trekken, is een zuinige niet-SUV
natuurlijk een veel verstandiger optie, niet alleen uit financiële
overwegingen maar ook vanwege het milieu.
Dan kun je ook op de fiets en vervuil je helemaal niets.. ;)

Ik heb altijd met bestelbussen gereden, maar dat heeft ene Wijn knap
verziekt :(
Nog steeds zijn er vreemdelingen in diverse regeringen bezig om de
gemiddelde Nederlander in treinen te krijgen door de autoprijzen op te
drijven. Dat volk leert het nooit. Dat geldt niet alleen voor verkeer,
maar ook voor oorlogen, waar we steeds opnieuw weer ingelogen worden.

Achterbannen die helemaal tegen zijn en fracties die voor dreigen te
stemmen, de nationale democratie ten top :(

Van mij mogen ze verkennend gaan caravannen in Uruzgan!
Gerard
2011-01-28 09:58:23 UTC
Post by Tom
Ach, ik ken iemand die zojuist een (occasion) Subaru Forester heeft
gekocht... en zelf heb ik er ook eentje.
Een Impreza 2 liter trekt ook 1600 kg, al zal je dan de '85% regel'
tegenkomen.
Post by Tom
Desondanks lach ik in mijn vuistje wanneer ik zonder veel moeite op
een drijfnat kampeerveldje met mijn Forester een zware caravan eraf
rijd,
Bijna genant, inderdaad. :-)

Met vriendelijke groet,

Gerard
E.S.®
2011-01-28 10:23:10 UTC
Post by Poecilia
Post by E.S.®
Post by Albert
[...]
Ja idd, jij hebt dan ook een goede reden om hem te behouden. Maar zou je
hem ook houden als je geen caravan meer hoefde te trekken?

Ik zou graag nog eens een 4wd voor 'erbij' hebben. Dat hoeft geen
monster te zijn, een Suzuki Jimny zou al leuk zijn. Inschakelbare 4WD en
zelfs een lage gearing. Ik zie dat ze zelfs 1300kg mogen trekken.
Zou ik niet graag doen. Meer een combinatie voor Gerten. :-)
Ik heb overigens de indruk dat al die dingen tegenwoordig alleen nog op
Terschelling rijden.
Post by Poecilia
[...]
Ik ga hier helemaal niets zeggen over mijn vooroordelen. :-)
Mvg, Eric
Tom
2011-01-28 10:54:18 UTC
[...]
Dat is niet waar (meer). De autoprijzen - of liever gezegd, de kosten -
zijn voor zuinige auto's t.o.v. vorige kabinetten juist naar beneden
gegaan: geen BPM, geen motorrijtuigenbelasting meer en een lagere
fiscale bijtelling. Die voordelen overtreffen het kwartje van Kok en de
provinciale opcentenverhoging fors. Alleen de benzineprijs wordt weer
hoger, maar dat heeft meer met de markt en met enorme winsten van Shell
en consorten te maken.
Dat volk leert het nooit. Dat geldt niet alleen voor verkeer,
maar ook voor oorlogen, waar we steeds opnieuw weer ingelogen worden.
Ja, GroenLinks is er weer ingetrapt. Waar toch dat heilige geloof
vandaan komt in de strapatsen van het kabinet... je zou toch denken dat
links van de periode Balkenende geleerd zou moeten hebben.
Overigens: op de fiets een caravan trekken is lastig. Tenzij het een
fiets van Subaru is.

Tom.
*Peter*
2011-01-28 11:08:33 UTC
Post by Tom
Ach, ik ken iemand die zojuist een (occasion) Subaru Forester heeft
gekocht... en zelf heb ik er ook eentje.
Toch is het wel grappig, dat jij je Forester hebt gekocht op aanraden
van iemand die er nu pas zelf een gekocht heeft ;-)))

Ik herinner me nog een van je opmerkingen over de eerste proefrit: "Het
lijkt wel of die auto zelf de weg weet, zo mooi gaat-ie door alle bochten!"
Tom
2011-01-28 11:28:19 UTC
Post by *Peter*
Post by Tom
[...]
Dat feit heeft inderdaad een hoog ironisch gehalte. Maar je weet dat ik
een keus wel móest maken omdat de lease van mijn vorige auto afliep en
er wat nieuws voor de deur moest komen. Ik heb toen maar gegrepen naar
het hoogste dat een caravanner kan bereiken, wat overigens een zware
wissel trok op mijn huwelijk - het kostte immers een paar centen. Heb
jij nu ook een Subaru-huwelijk? ;-)
Post by *Peter*
Ik herinner me nog een van je opmerkingen over de eerste proefrit: "Het
lijkt wel of die auto zelf de weg weet, zo mooi gaat-ie door alle bochten!"
Ja, dat is nog steeds zo. Eigenlijk vind ik het oudere model Forester
heel wat pittiger en bochtvaster rijden dan de nieuwe.

Tom.
Hans
2011-01-28 11:39:02 UTC
Post by *Peter*
[...]
Die Wijn zit me in feite nog hoger dan die wegenbelasting. Dat het etter
mensen die zich keurig aan de wet hielden naar geest en letter, voor de
voeten werd geworpen dat zij misbruik maakten.
Post by *Peter*
[...]
Behalve natuurlijk het bedrijfsleven weer niet. Je kan geen autoreclame meer
zien of horen zonder dat het over bijtelling gaat. En dat betreft echt
alleen maar lease-auto's.
Post by *Peter*
Achterbannen die helemaal tegen zijn en fracties die voor dreigen te
stemmen, de nationale democratie ten top :(
Typisch Groen-Linkspolitiek. Daar zijn heus wel weer wat stevige subsidies
geregeld met bijbehorende ruimbetaalde baantjes.
Post by *Peter*
Van mij mogen ze verkennend gaan caravannen in Uruzgan!
Van mij mogen ze zo de vuilnisbak in.

Hans
*Peter*
2011-01-28 12:54:16 UTC
Post by Tom
Post by *Peter*
[...]
Valt mee hoor, maar ik heb wel een verklaring moeten tekenen, dat dit de
laatste is voor de komende tien jaar ;)
Tom
2011-01-28 12:56:51 UTC
Post by *Peter*
Valt mee hoor, maar ik heb wel een verklaring moeten tekenen, dat dit de
laatste is voor de komende tien jaar ;)
Jij ook al?! Die vrouwen toch... Gek dat dat omgekeerd nooit gebeurt met
spullen die *zij* kopen.

Tom.
*Peter*
2011-01-28 12:57:05 UTC
Post by Hans
Post by *Peter*
Van mij mogen ze verkennend gaan caravannen in Uruzgan!
Van mij mogen ze zo de vuilnisbak in.
Zo in het kader van: "Amsterdam heeft het! Maar wie ruimt het op?"
(Was dat niet ooit een reclamekreet van Icova, of hoe die club ook
heette?) ;)
Gerard
2011-01-28 12:58:37 UTC
het kostte immers een paar centen. Heb jij nu ook een
Subaru-huwelijk? ;-)
http://dl.dropbox.com/u/937562/DSCF8965.JPG

Wat denk je hiervan? :-)

Met vriendelijke groet,

Gerard - PE1OUD

"Marriage is an institution; but so is Alcatraz".
Hans
2011-01-28 13:05:10 UTC
Post by Tom
Post by *Peter*
[...]
Maar die hebben ze dan ook al minstens 6 jaar. Terwijl je zelf het idee hebt
dat het een maand of 3 geleden aangeschaft is.

Hans
*Peter*
Is die kleine groene van jou? ;-)))))
Gerard
2011-01-28 13:14:12 UTC
Post by *Peter*
Is die kleine groene van jou? ;-)))))
Nee, die kleine grijze. :-P

Je lost 'Subaru' problemen binnen de relatie op door je vrouw d'r
eigen Subaru te geven.

Met vriendelijke groet,

Gerard
Tom