SUV,s
Albert
2011-01-27 18:33:50 UTC
Hallo alle suv bezitters

Mijn caravan wordt door een Suzuki Grand Vitara getrokken. Ik heb voor de
suv gekozen enerzijds voor de 2 liter motor en anderzijds omdat ik het een
prettig gevoel vind om met mijn caravan op een drassig stuk land te kunnen
manoeuvreren m.b.v. de 4 wiel aandrijving.
Uiteraard hangt er een behoorlijk prijskaartje aan en niet in het minst door
de torenhoge belastingen.
Vorige week was ik in de garage en de verkoper vertelde dat er de klad in
zit met de verkoop van Suzuki suv,s . De garage verkocht ze bijna niet meer.
Blijkbaar rijzen de BPM en de wegenbelasting de pan uit.
Mijn vraag is of andere suv-bezitters (van welk merk dan ook) de zelfde
signalen opdoen en betekent dit dat in de toekomst alleen de "happy few"
zo.n suv nog kan bekostigen.
E.S.®
2011-01-27 18:55:30 UTC
Post by Albert
[...]
Ze zitten de laatste paar jaar in de verdomhoek vanwege alle
(onterechte) negatieve publiciteit omtrent vervuiling en
brandstofgebruik. (PC Hoofttractoren)
Wij hebben onze RAV4 net op tijd verkocht. 2e Hands zijn die dingen
onwijs gekelderd en de caravan hadden we al vervangen voor een camper,
dus maakten we ook niet meer voldoende kilometers om een diesel te
rechtvaardigen.
Mvg, Eric
Poecilia
2011-01-27 19:53:57 UTC
Post by Albert
[...]
Ik heb geen suv, maar een VW bus, toch ook iets van 130 euro belasting
in de maand en ook bij inruil niet veel meer waard, maar inruilen moet
ook een hoop geld bij en ik heb niet eerder zo'n fijne caravantrekker
gehad, dus ik heb er van af gezien om hem in te ruilen, alleen zag hij
er niet uit door vandalisme, oefeningen van mijn broer die graag BE
wilde hebben en dus met mijn bus heeft geoefend met schades tot gevolg
en recentelijk doordat ik mijn vrouw liet rijden en prompt een forse
schade reed, dus ik naar een schade herstelbedrijf en die heeft hem
voor 2500 euro helemaal uitgedeukt en gespoten, daar kon ik hem nooit
voor inruilen, dus maandelijks nog wel veel wegenbelasting, maar verder
kan het nooit goedkoper dan zelf de auto houden en afrijden.
Laat het overigens duidelijk zijn, dat mijn broer niet meer achter het
stuur komt en mijn vrouw hooguit op de lange rechte stukken, inparkeren
doe ik voortaan zelf wel, want inparkeren met een verlengde bus is
duidelijk een tandje te hoog voor mijn vrouw ;-)
Poecilia
Tom
2011-01-27 20:05:20 UTC
Post by Poecilia
[...]
Leuk verhaal! Weet je zeker dat broer en vrouw niet toevallig aan de
Berenburg hadden gelurkt voordat ze achter het stuur van je tank plaats
namen?

Tom.

NB: Je weet toch dat mannen alleen maar goed kunnen inparkeren omdat ze
denken dat-ie groter is dan in werkelijkheid? Vrouwen vinden 'm juist
kleiner dan-ie in werkelijkheid is...
E.S.®
2011-01-28 10:23:10 UTC
Post by Poecilia
Post by E.S.®
Post by Albert
[...]
Ja idd, jij hebt dan ook een goede reden om hem te behouden. Maar zou je
hem ook houden als je geen caravan meer hoefde te trekken?

Ik zou graag nog eens een 4wd voor 'erbij' hebben. Dat hoeft geen
monster te zijn, een Suzuki Jimny zou al leuk zijn. Inschakelbare 4WD en
zelfs een lage gearing. Ik zie dat ze zelfs 1300kg mogen trekken.
Zou ik niet graag doen. Meer een combinatie voor Gerten. :-)
Ik heb overigens de indruk dat al die dingen tegenwoordig alleen nog op
Terschelling rijden.
Post by Poecilia
[...]
Ik ga hier helemaal niets zeggen over mijn vooroordelen. :-)
Mvg, Eric
Tom
2011-01-27 19:50:05 UTC
Post by Albert
[...]
Ach, ik ken iemand die zojuist een (occasion) Subaru Forester heeft
gekocht... en zelf heb ik er ook eentje.

En het ligt niet aan het feit dat BPM en motorrijtuigenbelasting zo
enorm de pan uitrijzen: de tarieven zijn ook voor niet-SUV-reguliere
auto's hoog. Alleen worden SUV's/4WD's *relatief* duurder omdat de
zuiniger/hybride auto's fors goedkoper in aanschaf zijn geworden door de
BPM-korting en lager worden belast. En SUV's worden natuurlijk in
afschrijving duurder, omdat zuinige auto's steeds gewilder zijn: het is
ook een kwestie van nieuwe marktontwikkelingen.

Desondanks lach ik in mijn vuistje wanneer ik zonder veel moeite op een
drijfnat kampeerveldje met mijn Forester een zware caravan eraf rijd,
terwijl de buurman met een minstens even grote auto maar niet-4WD
knarsetandend rijplaten aan het neerleggen is omdat hij alleen maar
voren in het gras trekt. Maar als je geen caravan meer hoeft te trekken,
is een zuinige niet-SUV natuurlijk een veel verstandiger optie, niet
alleen uit financiële overwegingen maar ook vanwege het milieu.

Tom.
*Peter*
2011-01-27 20:29:09 UTC
Maar als je geen caravan meer hoeft te trekken, is een zuinige niet-SUV
natuurlijk een veel verstandiger optie, niet alleen uit financiële
overwegingen maar ook vanwege het milieu.
Dan kun je ook op de fiets en vervuil je helemaal niets.. ;)

Ik heb altijd met bestelbussen gereden, maar dat heeft ene Wijn knap
verziekt :(
Nog steeds zijn er vreemdelingen in diverse regeringen bezig om de
gemiddelde Nederlander in treinen te krijgen door de autoprijzen op te
drijven. Dat volk leert het nooit. Dat geldt niet alleen voor verkeer,
maar ook voor oorlogen, waar we steeds opnieuw weer ingelogen worden.

Achterbannen die helemaal tegen zijn en fracties die voor dreigen te
stemmen, de nationale democratie ten top :(

Van mij mogen ze verkennend gaan caravannen in Uruzgan!
Tom
2011-01-28 10:54:17 UTC
[...]
Dat is niet waar (meer). De autoprijzen - of liever gezegd, de kosten -
zijn voor zuinige auto's t.o.v. vorige kabinetten juist naar beneden
gegaan: geen BPM, geen motorrijtuigenbelasting meer en een lagere
fiscale bijtelling. Die voordelen overtreffen het kwartje van Kok en de
provinciale opcentenverhoging fors. Alleen de benzineprijs wordt weer
hoger, maar dat heeft meer met de markt en met enorme winsten van Shell
en consorten te maken.
Dat volk leert het nooit. Dat geldt niet alleen voor verkeer,
maar ook voor oorlogen, waar we steeds opnieuw weer ingelogen worden.
Ja, GroenLinks is er weer ingetrapt. Waar toch dat heilige geloof
vandaan komt in de strapatsen van het kabinet... je zou toch denken dat
links van de periode Balkenende geleerd zou moeten hebben.
Overigens: op de fiets een caravan trekken is lastig. Tenzij het een
fiets van Subaru is.

Tom.
Hans
2011-01-28 11:39:02 UTC
Post by *Peter*
[...]
Die Wijn zit me in feite nog hoger dan die wegenbelasting. Dat het etter
mensen die zich keurig aan de wet hielden naar geest en letter, voor de
voeten werd geworpen dat zij misbruik maakten.
Post by *Peter*
[...]
Behalve natuurlijk het bedrijfsleven weer niet. Je kan geen autoreclame meer
zien of horen zonder dat het over bijtelling gaat. En dat betreft echt
alleen maar lease-auto's.
Post by *Peter*
Achterbannen die helemaal tegen zijn en fracties die voor dreigen te
stemmen, de nationale democratie ten top :(
Typisch Groen-Linkspolitiek. Daar zijn heus wel weer wat stevige subsidies
geregeld met bijbehorende ruimbetaalde baantjes.
Post by *Peter*
Van mij mogen ze verkennend gaan caravannen in Uruzgan!
Van mij mogen ze zo de vuilnisbak in.

Hans
*Peter*
2011-01-28 12:57:05 UTC
Post by Hans
Post by *Peter*
Van mij mogen ze verkennend gaan caravannen in Uruzgan!
Van mij mogen ze zo de vuilnisbak in.
Zo in het kader van: "Amsterdam heeft het! Maar wie ruimt het op?"
(Was dat niet ooit een reclamekreet van Icova, of hoe die club ook
heette?) ;)
Gerard
2011-01-28 09:58:01 UTC
Post by Tom
Ach, ik ken iemand die zojuist een (occasion) Subaru Forester heeft
gekocht... en zelf heb ik er ook eentje.
Een Impreza 2 liter trekt ook 1600 kg, al zal je dan de '85% regel'
tegenkomen.
Post by Tom
Desondanks lach ik in mijn vuistje wanneer ik zonder veel moeite op
een drijfnat kampeerveldje met mijn Forester een zware caravan eraf
rijd,
Bijna genant, inderdaad. :-)

Met vriendelijke groet,

Gerard
*Peter*
2011-01-28 11:08:33 UTC
Post by Tom
Ach, ik ken iemand die zojuist een (occasion) Subaru Forester heeft
gekocht... en zelf heb ik er ook eentje.
Toch is het wel grappig, dat jij je Forester hebt gekocht op aanraden
van iemand die er nu pas zelf een gekocht heeft ;-)))

Ik herinner me nog een van je opmerkingen over de eerste proefrit: "Het
lijkt wel of die auto zelf de weg weet, zo mooi gaat-ie door alle bochten!"
Tom
2011-01-28 11:28:19 UTC
Post by *Peter*
Post by Tom
[...]
Dat feit heeft inderdaad een hoog ironisch gehalte. Maar je weet dat ik
een keus wel móest maken omdat de lease van mijn vorige auto afliep en
er wat nieuws voor de deur moest komen. Ik heb toen maar gegrepen naar
het hoogste dat een caravanner kan bereiken, wat overigens een zware
wissel trok op mijn huwelijk - het kostte immers een paar centen. Heb
jij nu ook een Subaru-huwelijk? ;-)
Post by *Peter*
Ik herinner me nog een van je opmerkingen over de eerste proefrit: "Het
lijkt wel of die auto zelf de weg weet, zo mooi gaat-ie door alle bochten!"
Ja, dat is nog steeds zo. Eigenlijk vind ik het oudere model Forester
heel wat pittiger en bochtvaster rijden dan de nieuwe.

Tom.
*Peter*
2011-01-28 12:54:16 UTC
Post by Tom
Post by *Peter*
[...]
Valt mee hoor, maar ik heb wel een verklaring moeten tekenen, dat dit de
laatste is voor de komende tien jaar ;)
Tom
2011-01-28 12:56:51 UTC
Post by *Peter*
Valt mee hoor, maar ik heb wel een verklaring moeten tekenen, dat dit de
laatste is voor de komende tien jaar ;)
Jij ook al?! Die vrouwen toch... Gek dat dat omgekeerd nooit gebeurt met
spullen die *zij* kopen.

Tom.
Hans
2011-01-28 13:05:10 UTC
Post by Tom
Post by *Peter*
[...]
Maar die hebben ze dan ook al minstens 6 jaar. Terwijl je zelf het idee hebt
dat het een maand of 3 geleden aangeschaft is.

Hans
Marten Hoffmann
2011-01-29 08:35:45 UTC
Post by Tom
Post by *Peter*
[...]
Ach, je weet toch hoe het is: vrouwen kopen spullen die ze niet nodig
hebben, mannen kopen spullen die ze niet kunnen betalen :-)
--
Mvg,
Marten
Gerard
2011-01-28 12:55:49 UTC
het kostte immers een paar centen. Heb jij nu ook een
Subaru-huwelijk? ;-)

Wat denk je hiervan? :-)

Met vriendelijke groet,

Gerard - PE1OUD

"Marriage is an institution; but so is Alcatraz".
*Peter*
2011-01-28 13:08:01 UTC
Post by Gerard
het kostte immers een paar centen. Heb jij nu ook een Subaru-huwelijk?
;-)
http://dl.dropbox.com/u/937562/DSCF8965.JPG
Is die kleine groene van jou? ;-)))))
Gerard
2011-01-28 13:14:03 UTC
Post by *Peter*
Is die kleine groene van jou? ;-)))))
Nee, die kleine grijze. :-P

Je lost 'Subaru' problemen binnen de relatie op door je vrouw d'r
eigen Subaru te geven.

Met vriendelijke groet,

Gerard
*Peter*
2011-01-28 13:17:21 UTC
Post by Gerard
Is die kleine groene van jou? ;-)))))
Nee, die kleine grijze. :-P
Je lost 'Subaru' problemen binnen de relatie op door je vrouw d'r eigen
Subaru te geven.
Absoluut, dus is die groene van jou?
Overigens kan die foto wel in mijn woonplaats gemaakt zijn, maar
waarschijnlijk is dat iets wat tegenwoordig de helft van Nederland kan
roepen ;)
*Peter*
Ooow, ik zag die kleine grijze over het hoofd ;)
Gerard
2011-01-28 13:27:12 UTC
Post by *Peter*
Absoluut, dus is die groene van jou?
Nou, als er mee gereden wordt is-ie van mijn vrouw.
Als de tank leeg is of er moet iets gerepareerd is-ie van mij.

De grijze is altijd van mij. :-)
Post by *Peter*
Overigens kan die foto wel in mijn woonplaats gemaakt zijn, maar
waarschijnlijk is dat iets wat tegenwoordig de helft van Nederland
kan roepen ;)
Hoe bedoel je?
Was het maar zo dat er in elke straat twee Subaru's stonden.

Met vriendelijke groet,

Gerard
Tom
2011-01-28 14:19:02 UTC
Post by Gerard
Is die kleine groene van jou? ;-)))))
Nee, die kleine grijze. :-P
Je lost 'Subaru' problemen binnen de relatie op door je vrouw d'r eigen
Subaru te geven.
Tja... als ik al hemel en aarde moet bewegen om de centen bij elkaar te
krijgen voor die Forester, is er geen cent meer over om er nog een
Soebje voor moeders erbij te doen. Eerst binnenkort maar eens staangeld
voor de caravan betalen...

Tom.
*Peter*
2011-01-28 14:28:30 UTC
Post by Tom
Post by Gerard
[...]
We kunnen ze een weekendje kort achter elkaar parkeren, die van mij ziet
er behoorlijk potent uit! ;)
Als wij dan een beetje dreigend kijken, zoeken ze vanzelf dekking...
Hans
2011-01-28 18:05:36 UTC
Post by *Peter*
Post by Tom
Post by Gerard
[...]
Je kunt die Soebs stiekum achter de mijne parkeren. ;-))

Hans
*Peter*
Nou ga je te ver! ;-))))))))))
Tom
2011-01-28 13:15:36 UTC
Post by Gerard
http://dl.dropbox.com/u/937562/DSCF8965.JPG
Wat denk je hiervan? :-)
LOL! :-))

Tom.
Willem-Jan Markerink
2011-01-29 11:45:47 UTC
Post by Gerard
[...]
Alcatraz lijdt aan hevige betonrot....:))
(een waterleiding systeem gebruiken met zout water, met inwendige lekken,
leuk....:))
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<***@a1.nl>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Arcus
2011-01-28 21:29:56 UTC
Post by Tom
[...]
Die enkele keer dat je 4wd nodig hebt bij het wegrijden op een drijfnat
kampeerveldje, staat de bereidwillige eigenaar/beheerder met tractor te
popelen om je even te helpen ...
Voor al die andere (caravan)kilometers is er genoeg 2wd aanbod met
voldoende koppel en een hoop comfort en een stuk minder afschrijving dan
een Forester ;-)

Arcus

P.S. overigens weinig natte veldjes in Fréjus ...
Hans
2011-01-28 21:47:37 UTC
Post by Tom
[...]
De meeste (4WD) SUV's zijn, overigens net als de meeste automerken met een 4
wd in het modellenpakket meestentijds toch 2 wiel aangedreven. Geldt ook
voor de meeste echte terreinauto's. Wanneer je het nodig hebt, komt gewoon
die extra aandrijflijn er bij. Afgezien van onze ratterige regeringen die de
prijs nodeloos opdrijven, zijn met beleid SUV's en dergelijke toch
betaalbaar. Je rechtervoet moet je een klein beetje kunnen beheersen.
Daarvoor krijg je onverwacht veel comfort terug. Ik zou mijn Navara voor
geen andere willen ruilen. Ooit eens met een nagelnieuwe Mercedes gereden
die ongeveer alles had wat je kon bedenken inclusief 300 pk. Ik was blij dat
ik na de vakantie weer in mijn oude Pick-up kon stappen want ik voelde mij
helemaal opgevouwen in dat ding.

Hans
*Peter*
2011-01-28 22:55:12 UTC
[...]
En ik garandeer je, dat het dan 'echt verschrikkelijk krap is als Hans
zich moet uitrekken bij het uitstappen! ;-))
Willem-Jan Markerink
2011-01-29 11:48:58 UTC
Post by Hans
Post by Tom
[...]
Edoch die Subaru nu net weer niet (al is de automaat marginaal, met een
90/10 verhouding).
Post by Hans
[...]
Met diezelfde veel afschrijving onder de *eerste* eigenaar nog veel
meer....:))

[note: 'a-one' & 'en-el'!]
*Peter*
2011-01-28 22:52:43 UTC
Post by Tom
[...]
Daar hebben we er weer zo een die zich drie weken lang met de rest van
de meute laat opdrijven naar kampeerindustriegebieden waar tractoren op
elke hoek klaarstaan voor de vele stuntelaars.

Wie gedurende het hele jaar kampeert op eenvoudige veldjes, ver van
tractoren en doorgaans als enige kampeerder, heeft een probleem als de
ondergrond zompig is of vol met alg zit, of waar net de toplaag aan het
dooien is gegaan. In sommige van deze situaties helpen zelfs movers niet.

Geniet jij lekker je eigen ding, dan hebben wij wel plezier van onze,
voor jou vreemde en dure uitrusting.
Tom
2011-01-28 23:50:07 UTC
Post by Arcus
Die enkele keer dat je 4wd nodig hebt bij het wegrijden op een drijfnat
kampeerveldje, staat de bereidwillige eigenaar/beheerder met tractor te
popelen om je even te helpen ...
Ik wil liever niet afhankelijk zijn van bereidwillige eigenaren. Waarbij
komt dat de beheerder van de camping waar ik vaak sta, helemaal geen
tractor heeft. Wél kunststof rijplaten die loodzwaar zijn...

Tom.
Brede durp
2011-01-29 06:57:32 UTC
Post by Albert
[...]
of ik bij die happy view hoort dat weet ik niet. Onze grand vitara 2.5
V6 presteerd overigens perfect. De Vitara is onder de SUV's ondanks zijn
enorme goede terrein 4WD prestaties en goede caravantrekker (ook in de
blubber) in het SUV geweld nog één van de voordeligste. Problemen met de
auto is mij in de 5 jaar dat wij hem bezitten 0,0, onderhoud is op
banden (bij de bandenboer) en een setje voorremmen na (op mijn verzoek)
alleen de standaard aftekenlijst van de jaarlijkse beurt. Wij gebruiken
hem voornamelijk om de caravan te trekken, KM zonders caravan zijn te
verwaarlozen. Heb al meerdere malen gevraagd waar de nieuwe V6 blijft
bij de dealer.
Zie ook de foto albums op Freewebs.
--
M.vr.gr.
Jan (Caravanner)
http://www.freewebs.com/caravanner/index.htm
Hans
2011-01-29 18:59:49 UTC
Post by Albert
[...]
Mijn ervaring ook. Ik rij wel het hele jaar in mijn Navara, en de 11 jaar
daarvoor in de Pick-up. Kosten zijn zeker voor de Pick-up zeer aanvaardbaar
geweest. Het gewone onderhoud en een paar reparaties. Afschrijving (doordat
de auto elders in Europa zeer gewild is) viel erg mee. Per saldo schreef ik
zo'n 1000 euri's per jaar af. Wel 250.000 km gereden.

Hans